Cadastrul drumurilor

Reprezintă un cadastru de specialitate, şi este un subsistem de evidentă şi inventariere sistematică a bunurilor imobile sub aspect tehnic şi economic.

 

Produsele care trebuiesc realizate în acest scop sunt:

 

• Planul topografic al suprafetei de teren care cuprinde ampriza şi zonele de sigurantă ale drumului, şi care include toate amenajările aferente acestuia;

• Planurile topografice ale amplasamentelor gestionate de CNADNR, Consilii judetene sau Consilii locale.

• Procesele verbale de delimitare a terenurilor şi proprietătilor care se învecinează cu drumul;

• Documentatia cadastrală pentru terenuri.

 

Drumurile de interes national: autostrazi, drumuri nationale apartin proprietatii publice a statului si sunt in administrarea C.N.A.D.N.R. S.A.

 

Drumurile de interes judetean fac parte din proprietatea publica a judetului si sunt administrate de Consiliile Judetene

 

Drumurile de interes local apartin proprietatii publice a unitatii administrative pe teritoriul careia se afla si sunt administrate de Consiliile locale.

 

Continutul lucrărilor şi cerintele tehnice.

 

Detaliile planimetrice care formează continutul planurilor topografice se determină şi se raportează în sistemul de coordonate stereografic 1970.

 

Reteaua geodezica de sprijin.

 

Pentru desfăşurarea lucrărilor topografice, precum şi pentru referirea lucrărilor ulterioare de actualizare sau de trasare, se va realiza un sistem de puncte bornate de-a lungul traseului de drum la distante de cca. 2 km între ele, astfel încât să se asigure o densitate de 0,5 puncte / km de traseu.

 

În zonele de deal şi de munte, distanta dintre două grupuri de borne se reduce până la 1 km.

 

Bornele vor fi amplasate cât mai aproape de drum, de regulă în zona de protectie, urmărind asigurarea conditiilor de stabilitate, accesibilitate şi vizibilitate.

 

Continutul planului topografic pentru drumuri.

 

Precizia de determinare, densitatea detaliilor ridicate, elementele reprezentate, vor fi corespunzătoare scării 1:500.

Ridicarea topografică a detaliilor planimetrice se va efectua cu instrumente şi metode care să asigure o precizie de ±5 cm

 

Principalele elemente care trebuiesc sa apara pe planul topografic sunt:

 

 

-         axul drumului – este linia ce defineşte caracteristicile geometrice în plan orizontal şi în plan vertical ale traseului drumului. Lungimea reală a drumului se măsoară pe ax.

Pentru redarea geometriei pe verticala se vor efectua măsurătorile necesare pentru determinarea profilelor transversale şi a profilului longitudinal.

 

-         partea carosabila – este suprafata din platforma drumului, destinată circulatiei vehiculelor.

 

-         platforma drumului  - in afara părtii carosabile, se ridică şi celelalte elemente care constituie platforma drumului,cum ar fi:

  1. acostamentele
  2. trotuarele
  3. locurile de parcare
  4. spatiile verzi dintre benzile de circulatie sau dintre partea carosabilă şi trotuar
  5. benzile rezervate pentru circulatia altor vehicule (biciclete, tramvaie, tractoare şi cărute,etc.

 

-         limitele de proprietate.

 

-         bornele kilometrice si hectometrice.

 

-         lucrari de arta si amenajari specifice – se determină prin măsurători forma şi pozitia în plan a tuturor constructiilor care apartin de drum (poduri, podete, viaducte, tunele, ziduri de sprijin, rigole, etc.)

-         amenajari conexe – aceste tipuri de lucrări includ intersectiile cu alte drumuri, cu calea ferată, benzile speciale,locurile de parcare, trotuarele, spatiile verzi, statiile de alimentare cu combustibil, împrejmuirile drumului, etc

 

-         constructiile.


-         kilometrajul – pentru fiecare bornă kilometrică se înregistrează valoarea nominală a kilometrajului (lungimea înscrisă pe bornă) şi valoarea efectivă a kilometrajului (lungimea reală măsurată pe axul drumului de la originea lui.